«

»

Mar 01 2016

Εκπαιδευτική Εκδρομή στο ΚΠΕ Καλαμάτας

          kalamata2

Τη Δευτέρα 15/2/2016   το σχολείο μας πραγματοποίησε kalamata1εκπαιδευτική επίσκεψη στο ΚΠΕ Καλαμάτας, με στόχο την συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Επιστήμονες του? γλυκού νερού». Στην επίσκεψη συμμετείχαν μαθητές των τμημάτων Α1 και Α2 του σχολείου μας, μέλη της ομάδας του περιβαλλοντικού προγράμματος: « Νερό: πηγή ζωής – ενέργειας – έμπνευσης» . Συνοδοί στην εκδρομή ήταν ο διευθυντής του σχολείου κ. Γεώργιος Νανόπουλος και οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος, κ. Γκότση Ειρήνη (ΠΕ02), κ. Θεοδωράτου Ευγενία (ΠΕ02) και κ. Ρέλλου Βιολέττα (ΠΕ02)

Η αναχώρησή μας  από το σχολείο έγινε  γkalamata3ύρω στις 9.00 . Στη διάρκεια της δίωρης διαδρομής  οι μαθητές , χωρισμένοι σε εξαμελείς ομάδες , ασχολήθηκαν με παιγνιώδεις δραστηριότητες που είχαν σχέση με το νερό: έλυσαν γλωσσικές ασκήσεις , συμπλήρωσαν ημιτελείς παροιμίες , διέκριναν  ποικίλους ήχους που  δημιουργούνται από το νερό,  και «ανακάλυψαν» λέξεις που σχετίζονται με το υγρό στοιχείο  σε ξενόγλωσσα τραγούδια.

kalamata4Η άφιξή μας στις Πηγές Πηδήματος ,   πεδίο έρευνας του ΚΠΕ Καλαμάτας για δραστηριότητες που αφορούν το νερό, έγινε γύρω στις 11.00 . Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί του προγράμματος καλωσόρισαν τα παιδιά στο πανέμορφο φυσικό τοπίο και έπαιξαν μαζί τους ενδιαφέροντα και διασκεδαστικά παιχνίδια γνωριμίας. Ακολούθησε το καθιερωμένο φιλόξενο κέρασμα,  παρασκευασμένο με τοπικά παραδοσιακά προϊόντα της Μεσσηνιακής  γης (σάντουιτς με φέτα, ντομάτα και ελαιόλαδο). Στη συνέχεια,   τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και με επικεφαλής έναν υπεύθυνο ασχολήθηκαν με διαφορετικές δραστηριότητες.

kalamata5Η πρώτη ομάδα  με τη μέθοδο της παρατήρησης κατέληξε σε συμπεράσματα που αφορούσαν την ορατή ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος , τη βλάστηση μέσα κι έξω από το ποτάμι αλλά και τα φυσικά «υλικά» που αποτελούν το υπόστρωμα της κοίτης του  . Επιπλέον, πραγματοποίησε συγκριτικές μετρήσεις στη θερμοκρασία του αέρα , του νερού αλλά και του ph του ποταμού , για να καταλήξει στο συμπέρασμα  ότι  είναι κατάλληλο  για τον ανθρώπινο οργανισμό.

kalamata6Η δεύτερη ομάδα έχοντας ως στόχο την αποτίμηση της ποιότητας του νερού πραγματοποίησε  μετρήσεις των χημικών στοιχείων που εμπεριέχονται σ? αυτό με τη μέθοδο του πειράματος. kalamata7Οι μαθητές μας – ως άλλοι χημικοί – ανίχνευσαν την ποσότητα αμμωνίας που υπάρχει στο νερό του ποταμού, ενημερώθηκαν για το σύνολο των χημικών ενώσεων που αποτελούν δείκτες ρύπανσης του νερού και αποσαφήνισαν τον όρο « σκληρότητα του νερού». Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν από τις αναλύσεις τους ήταν πως το νερό των πηγών είναι κατάλληλο για τους έμβιους οργανισμούς που διαβιούν μέσα σ? αυτό αλλά και για τον άνθρωπο.

Ηkalamata8 τρίτη ομάδα είχε την ευκαιρία να ασχοληθεί με μια ενδιαφέρουσα  και πρωτότυπη  κατασκευή. Τα παιδιά από έναν κατάλογο 12 υλικών που τους δινόταν, έπρεπε να επιλέξουν μέσα σε 10 λεπτά μόνο επτά , έτσι ώστε να κατασκευάσουν ένα φίλτρο  , ικανό να συγκρατεί τους εμφανείς ρύπους του νερού (φύλλα, χώμα, πετραδάκια..) .kalamata9 Μέσα από λανθασμένες επιλογές υλικών – όπως το πράσινο γκοφρέ χαρτί, που χρωμάτιζε με επιβλαβή χημικά στοιχεία το νερό –  οι μαθητές συνειδητοποίησαν την ανάγκη χρήσης υλικών φιλικών προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο για κάθε δραστηριότητα που σχετίζεται με την υγεία και τη ζωή μας.

Αξkalamata10ίζει να σημειωθεί πως κάθε ομάδα συμμετείχε σε δύο διαφορετικές δραστηριότητες μέσα στα χρονικά πλαίσια που μας είχαν δοθεί. Στο τέλος , όμως , όλες οι ομάδες σε κύκλο ανακοίνωσαν τα συμπεράσματά τους στην ολομέλεια προς ενημέρωση εκείνων που δεν είχαν παρακολουkalamata11θήσει μία δραστηριότητα.

Η εκπαιδευτική μας επίσκεψη ολοκληρώθηκε με  μία στάση στο αντλιοστάσιο της Καλαμάτας, απ? όπου το νερό οδηγείται σε γειτονικό βουνό για να υδροδοτήσει μέσω αγωγών τη Μεσσηνιακή  πρωτεύουσα.

Ευχαριστημένοι και με το νου γεμάτο γνώσεις κι εμπειρίες γύρω στις 2.0kalamata120 μ.μ πήραμε το δρόμο του γυρισμού. Δυστυχώς,  η στάση που είχαμε προγραμματίσει για φαγητό στην Τρίπολη δεν έγινε , αφού το πέρασμά μας από τα μπλόκα των αγροτών μετά τις 4.00μ.μ  θα καθιστούσαν επίφοβο το γυρισμό μας.

Επιστρέψαμε , λοιπόν , στο χώρο του σχολείου λίγο νωρίτερα αλλά πάντως ικανοποιημένοι από το διδακτικό ταξίδι μας , συνειδητοποιώντας πως η  φύση αποτελεί για κάθε άνθρωπο τον ιδανικό χώρο μάθησης!

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ                                                                                           

Γεώργιος  Νανόπουλος   (ΠΕ04)

 ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ

Γκότση Ειρήνη (ΠΕ02)

Θεοδωράτου  Ευγενία (ΠΕ02)

Ρέλλου Βιολέττα (ΠΕ02)