Πόσο εύκολο είναι ένα ταξίδι προς τη Φυγή; Και όταν φτάσεις εκεί, τι ακολουθεί μετά; Πόσοι αλήθεια προσέφυγαν ανά τους αιώνες σε αυτό το ανεξερεύνητο μέρος; Την Πέμπτη 25/01/24 οι μαθητές του τμήματος Γ1 του σχολείου μας συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της ActionAid «Προς φυγή». Επρόκειτο για ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης σε σχέση με το προσφυγικό και γενικότερα με τις μετακινήσεις πληθυσμών, τα πώς και τα γιατί, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.
Με εργαλείο τη θεατρική έκφραση, μέσα από μια σειρά διαδραστικών ασκήσεων, οι έφηβοι μαθητές μας έγιναν συνοδοιπόροι ανθρώπων που αναγκάστηκαν να «κοιτάξουν αντίθετα από τη γενέτειρά τους». Μαζί τους, προβληματίστηκαν, αναζήτησαν διαχρονικά τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι μετακινούνται, μεταναστεύουν ή αναζητούν καταφύγιο σε άλλες περιοχές. Με τον τρόπο αυτό ξετύλιξαν το κουβάρι και διερεύνησαν τις συνέπειες της αέναης μετακίνησης των ανθρώπων, η οποία υπαγορεύεται είτε από την ανάγκη, είτε από το όνειρο, είτε από το κέρδος.
Τέλος, μέσα από μικρές θεατρικές σκηνές και αυτοσχέδιους διαλόγους, που επινόησαν τα ίδια τα παιδιά, απέδωσαν με πιστότητα ορισμένες από τις ποικίλες αντιδράσεις του κοινωνικού συνόλου απέναντι στην αύξηση των προσφυγικών ροών. Οι ερευνητικές και κινητικές δραστηριότητες, η διάδραση, το χιούμορ, η απλότητα και οι ερωτήσεις αναστοχασμού ενεργοποίησαν τους μαθητές μας και κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον τους. Με παιγνιώδη και βιωματικό τρόπο οι υπεύθυνοι του προγράμματος κατάφεραν να μεταλαμπαδεύσουν στα παιδιά τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, αλλά και το μήνυμα της αποδοχής και του σεβασμού της διαφορετικότητας. Τονίστηκε επίσης η επιτακτική ανάγκη της καλλιέργειας της κριτικής σκέψης σχετικά με δυσεπίλυτα κοινωνικά θέματα, καθώς και η αναγκαιότητα της ενσυναίσθησης και της συμπερίληψης.
Συνοδοί εκπαιδευτικοί: Κοντοχριστοπούλου Μαρία, ΠΕ05 – Πιλάτη Μαρία , ΠΕ02